Проучване за инфлуенсър маркетинга в Румъния

20.08.2024

Над 100 милиона евро в инфлуенсър кампании през 2024 година, 300% увеличение за три години!


С нарастващото влияние на социалните мрежи в живота на потребителите, влиянието на дигиталните създатели на съдържание нараства пропорционално. Тази година над 93% от румънците прекарват поне един час в социалните мрежи, а 21% прекарват повече от 4 часа дневно на тези платформи.

MOCAPP, лидерът в инфлуенсър маркетинга в Румъния, проведе подробно проучване на румънския пазар на инфлуенсър маркетинг в партньорство с HypeAuditor, американска компания за анализ на данни. Проучването анализира 587 484 рекламни публикации и 47 973 създатели на съдържание в 27 ниши.

Резултатите от проучването показват значителен ръст на пазара – приблизително петкратен от началото на пандемията!

Румънските инфлуенсъри често имат изцяло местна аудитория от румънски потребители, което ги прави особено ефективни за целеви маркетингови кампании. Това повишено ниво на ангажираност на потребителите се превръща в по-големи бюджети за онлайн промоции от компаниите.

Румъния наблюдава бързо внедряване на дигитални технологии през последните години, което ускорява растежа на дигиталните маркетингови канали, включително инфлуенсър маркетинга.

Брандовете използват силното присъствие на инфлуенсъри на платформи като Instagram, Facebook, YouTube и TikTok, за да достигнат ефективно до целевите си аудитории.

Развития и Тенденции
Проучването на MOCAPP подчертава значителни развития и актуални тенденции в тази динамична индустрия, предоставяйки съществени прозрения за брандовете и създателите на съдържание. Пазарът на дигитална реклама в Румъния все още се развива в сравнение с по-зрелите пазари в Западна Европа. Инфлуенсър маркетингът в страната ни нараства бързо, но стартира от по-малка база.

За първи път в Румъния имаме приблизителна оценка на броя на създателите на съдържание, ангажирани в рекламни кампании: през юни 2024 г. е имало 48 000 активни румънски инфлуенсъри, всеки от които е участвал поне в една платена кампания на месец. Повечето инфлуенсър кампании се провеждат в Instagram (където Reels имат средно 85% органичен обхват, а Carousels генерират 36% от коментарите). Въпреки това, TikTok бързо набира скорост, главно заради високата ангажираност там.

Що се отнася до брандовете, най-важните индустрии, инвестиращи в инфлуенсър маркетинг, са Мода и Търговия на дребно / Бързооборотни стоки, Красота и Грим, Финанси и Банкиране, както и Джаджи и Смартфони.

Рекламата чрез инфлуенсъри: Рентабилна стратегия
Партньорствата с онлайн създатели на съдържание, инфлуенсъри и знаменитости са печеливши в Румъния, като се има предвид значителният брой компании, инвестиращи в инфлуенсър маркетинг (над 5400 през 2023 г.) и положителната еволюция на бюджетите от агенциите. Тази рентабилност увеличава насочването на бюджетите за дигитален маркетинг към инфлуенсър кампании.

Резултатите от проучването показват, че общите прогнозни бюджети за инфлуенсър маркетинг ще надхвърлят 100 милиона евро през 2024 г., което е значително увеличение в сравнение с 2020 г., когато общият пазар беше оценен на 18-23 милиона евро годишно.

На ниво ЕС бюджетите за инфлуенсър маркетинг представляват 4%-7% от общия бюджет за дигитален маркетинг, докато в Румъния този процент е между 22% и 30%. Разликата се дължи на културните специфики и новостта на този подход в рекламата.

„През 2012 г., когато стартирахме първите кампании с артисти във Facebook, мечтаехме за румънски пазар, оценен на милиони евро. През 2024 г. преминахме границата от 100 милиона евро – невъобразима сума тогава! Търсенето на пазара продължава да расте, като на преден план излизат хиляди нано и микро-инфлуенсъри, които се превръщат в идеални партньори за местни и международни брандове,“ казва Флорин Грозеа, изпълнителен директор на MOCAPP.

Заключения и Бъдещи Перспективи


Търговските публикации в социалните медии на инфлуенсърите са се увеличили значително – от приблизително 18,000 през 2020 г. до около 320,000 през 2024 г.

Сред всички категории, нано-инфлуенсърите (създатели с между 1,000 и 10,000 последователи) имат 2.5 до 5 пъти по-висока ангажираност в сравнение с по-големите инфлуенсъри (с над 500,000 последователи).

„Индустрията на инфлуенсър маркетинга в Румъния продължава да се развива всяка година с потенциал да се удвои през 2024 г. С такива резултати и ежегодно нарастващ пазар, бъдещето на индустрията на инфлуенсър маркетинга е обещаващо, предоставяйки множество възможности както за брандовете, така и за създателите на съдържание,“ казва Алекс Фролов, изпълнителен директор и съосновател на HypeAuditor.

Значението на Проучването за Индустрията


Проучването, проведено от MOCAPP, се доказва като основен инструмент за всички участници в индустрията:

– То предоставя на брандовете дълбоко разбиране на пазарните тенденции, което им позволява да разпределят бюджетите си по-ефективно и да избират подходящи инфлуенсъри.

– Инфлуенсърите могат да използват данните, за да оптимизират своята стратегия за съдържание и да привлекат по-изгодни сътрудничества.

– Мениджърите на инфлуенсъри и PR агенциите ще намерят ценна информация в проучването, която ще им позволи да преговарят за по-добри договори и да изграждат дългосрочни отношения с брандовете.

– Маркетинг специалистите могат да използват прозренията, за да създават иновативни и ефективни кампании, съобразени с местните специфики и ниши.

Като цяло, това проучване допринася за повишаване на прозрачността на пазара и еволюцията на индустрията, носейки ползи за всички участници.

Източник на новината: https://mocapp.net/blog/

Абонирай се за инфлуенсър новини

Обещаваме да изпращаме само новини и информация за инфлуенсъри и брандове от България и света

Ние не спамим!

Оставете първия коментар

Тази статия може да ви хареса:
Марко Гуарачино: “Ако платформите за афилиейт се договорят с доставчиците да плащат месечна фиксирана такса плюс комисиона, работата с инфлуенсъри би била по-ефективна”