Пазарът на influencer marketing в Италия през 2024 г. е оценен на впечатляващите 459,6 млн USD, като се очаква да достигне 540,8 млн USD през 2025 г. и да се увеличи до 2,38 млрд USD до 2034 г. при CAGR от 16,8% . Тези данни отразяват стратегическата еволюция на маркетинга в страната, който става все по-ориентиран към дигиталните авторитети и автентичните истории.
Социалните мрежи ускоряват трансформацията
Към 2024 г. Instagram достигна около 30 млн потребители, а YouTube надмина 35 млн, отчитайки ръст до 90% . Това мощно проникване създава среда, където influencer content се възприема като по-достоверен и ефективен канал отколкото традиционните реклами.
Доминация на услуги, възход на платформи с AI
През 2024 г. услугите (агенции за пълен цикъл) формират около 300 млн USD от пазара, докато платформите за управление и анализ на кампании бележат най-бърз ръст – с CAGR от 19,2% до 2034 г. Това илюстрира тенденцията фирмите да търсят автоматизация и прозрачност в ROI.
Големи фирми и възход на микро-инфлуенсъри
Голяма част от пазара е доминирана от големи компании – общо 321 млн USD през 2024 г. Те залагат на макро и celebrity инфлуенсъри за широки кампании. В същото време малките и средни предприятия (SME) набират скорост, като използват микро- и нано-инфлуенсъри за по-висока ангажираност срещу по-ниски разходи.
Водещи индустрии: лукс и е-търговия
Луксозните и козметични марки взимат водеща роля на пазара ($115 млн през 2024 г.), използвайки визуални кампании и storytelling с инфлуенсъри. Най-бързо растящият сектор обаче остава e-commerce и ритейл, с очакван CAGR от 22%, тъй като довежда директни продажби чрез препоръки от инфлуенсъри.
Регулации и местен фокус
AGCOM засилва прозрачността и изисква ясна маркировка на платено съдържание, особено след скандала с Chiara Ferragni. Платформите като Instagram и TikTok доминират, докато Facebook остава важен канал за потребители над 40.
Накъде отива Италия и какво означава това за България?
Италия доказва, че устойчивият растеж в influencer marketing е резултат от комбинация от платформи, AI-инструменти, сътрудничества с микро-инфлуенсъри и по-добра регулация. За български брандове и създатели това означава:
- Възможност за успешни кампании на локално ниво чрез микро- и нано-инфлуенсъри;
- Нужда от прозрачност, ясно обозначаване на платени интеграции и съдържание;
- Осъзнато инвестиране в платформи и инструменти за управление;
- Фокус върху визуално силен storytelling, особено в ниши като мода, козметика и e-commerce.
Източници: Данните са базирани на доклада на Polaris Market Research (юни 2025), статията в Net Influencer „Italy’s Influencer Marketing Sector Projected To Reach $540M In 2025…“, Statista и анализи от AWISEE и Intarget .