Българската асоциация на създателите на съдържание (БАСС) и изследователската агенция Blue Point представиха първото по рода си проучване, посветено на развитието и актуалните тенденции в инфлуенсърската индустрия в България. Данните бяха оповестени по време на специално събитие, което се проведе на 28 октомври в хотел InterContinental Sofia, и очертават пълната картина на пазара на дигитално съдържание у нас. На него присъства управителният съвет на БАСС в лицето на Радостина Христова (председател) и членовете Александра Богданска и Климент Йончев, както и част от учредителите Слави Панайотов, Ивайло Драгиев и Венета Романски.
Обзорното изследване „Състояние на пазара на създателите на съдържание в България – 2025“ картографира практиките и очакванията от гледните точки на двата ключови участника – създатели на съдържание и бизнес клиенти (рекламодатели/агенции). Докладът е структуриран в раздели: общ профил, работа и комуникация между страните, ценообразуване и плащане, авторски права, предизвикателства и очаквания, креативност и съдържание, както и оценка на ефективността (ROI).
„Това със сигурност е най-голямото изследване на пазара, правено до този момент – 250 респондента от страна на инфлуенсърите и 70 респондента от страна на бизнеса – брандове и агенции. Положеният труд от всички страни дава една много ясна картина, каквато аз до момента не съм виждал изведена за този сектор. Виждам един сектор, който прави стъпки към по-зрял и устойчив пазар, в който всички участници могат да разчитат на ясни очаквания, измерими резултати и добри практики.“, заяви Юлиан Добрев, основател и директор „Анализи“ в Blue Point.
Цел на изследването:
Изследването обхваща и каналите за намиране на партньори, средни бюджетни нива по кампании, модели за възнаграждение, оценка на възвръщаемостта, договаряне на условия и типични бариери в процеса, разгледани симетрично и за двете страни.
„Целта е да очертаем реалната картина на пазара в края на 2025 г., да изведем темите, където очакванията на страните се срещат или разминават, и да посочим приоритети за по-висока ефективност и професионални стандарти през 2026 г.“, коментира Радостина Христова, председател на УС на БАСС.
Ключови теми от резултатите:
Как се срещат брандовете и създателите
Най-често използваните канали за намиране са систематизирани и от страна на създателите (към клиенти), и от страна на бизнеса (към таланти) – тенденция към директен контакт, работа с агенции и лични препоръки.
Наблюдава се ясно търсене на дългосрочни партньорства, когато има предвидимост на съдържанието и ефективни брифове.
Бюджети, цени и модели на плащане
Докладът обособява среден бюджет за кампания, както и различни подходи към ценообразуване (по deliverables, обхват/достигане, формат, права за ползване и др.), както и модели за плащане (еднократно, по етапи, по пакет).
46% посочват като средна цена за една кампания до 500 лева, а 55% от създателите на съдържание твърдят, че не провеждат повече от 2 кампании на месец.
Бизнесът и създателите поставят особен акцент върху ясно дефинирани права за използване на съдържание (канали, срокове, територии) и възнаграждение при допълнително оползотворяване.
Авторски права и защита на съдържанието
Изследването отделя самостоятелна секция на мерки срещу неправомерно използване на съдържание и необходимост от стандартни клаузи в договорите.
Над 30% от анкетираните са посочили, че не могат да се справят с неправомерното използване на създаденото от тях съдържание. Нещо, в което асоциацията ще се фокусира в следващите месеци.
Комуникация и процес на договаряне
Вижда се голямо разминаване в оценката за комуникацията: създателите я виждат като „ясна и приятелска“, докато немалка част от клиентите я определят като затруднена и прекалено неформална; това налага по-добри брифове, срокове и отчетност.
И при двете групи има желание за повишаване качеството на брифовете и обратната връзка. Подчертана е ролята на KPI и предварително съгласувани критерии за успех.
Ефективност и ROI
Голямо разминаване се вижда и в отчитането на ROI на кампании с различни цели (осведоменост, ангажираност, конверсии), което потвърждава нуждата от по-добра атрибуция и еднакво разбиране за метриките още на етап бриф/договор.
Над 70% от компаниите търсят ангажираност и разпознаваемост, докато създателите на съдържание са посочили, че брандовете изискват от тях продажби (над 80% от анкетираните).
Предизвикателства и очаквания
В изследването успешно са систематизирани основните бариери за по-ефективна работа (несъпоставими очаквания, липса на стандарти/шаблони, ограничени бюджети или срокове) и очакванията за развитие на пазара през 2026 г. (по-ясни правила, професионализация, акцент върху измеримостта и дългосрочните партньорства).
Какво следва
Въз основа на изводите БАСС ще фокусира работата си върху три приоритета през 2026 г.:
1. Стандарти и шаблони – изготването на примерни договорни клаузи за права и измеримост, шаблони за по-ефективни брифове;
2. Обучения и обмен на практика – за създатели и за бизнес клиенти;
3. Проследяване на ефективността – насоки за KPI и прозрачност на резултатите, както и ежегодно обновяване на изследването.
БАССе първата организация в България, която обединява инфлуенсъри, дигитални творци и специалисти в областта на съдържанието. Мисията на БАСС е да насърчава професионализма, етичните стандарти и устойчивото развитие на инфлуенсърската индустрия, като изгражда активна общност, базирана на диалог, прозрачност и взаимно уважение.
Blue Point е независима изследователска агенция, специализирана в социални и маркетингови проучвания, анализи на потребителското поведение и стратегическо консултиране. Компанията работи с водещи марки, медии и институции, предоставяйки надеждни данни и експертни решения за информирани бизнес и комуникационни стратегии
За да Ви предложим персонализирано изживяване на нашия уебсайт, използваме бисквитки, които помагат за запомняне на Вашите предпочитания и повторното Ви посещение. Тези бисквитки улесняват навигацията и подобряват нашите услуги. Вашето съгласие помага за подобряване на Вашето преживяване на сайта.
Functional
Винаги активен
Техническото съхранение или достъп е строго необходимо за легитимната цел да се даде възможност за използване на конкретна услуга, изрично заявена от абоната или потребителя, или за единствената цел да се извърши предаване на комуникация през електронна съобщителна мрежа.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.