Александър Ботев от The Marketer: 3 аспекта на дигиталния маркетинг на онлайн магазина, които водят до успех

12.09.2024

Александър Ботев е отличен специалист по дигитални продажби и маркетинг в търговията на дребно и B2B. Има опит в електронната търговия, SaaS, бизнес развитие, автоматизация на дигиталния маркетинг и брандиране. Александър е жури в третото издание на конкурса eCommerce Awards, който ние от Influencer Media Bulgaria подкрепяме медийно. Разделен на 8 основни категории, конкурсът предоставя възможност на компании от различни индустрии да премерят сили със своите преки конкуренти и покажат качествата на своя онлайн бизнес. Днес господин Ботев ще ни разкаже повече за участието му в конкурса, за платформата The Marketer и ще даде ценни насоки към онлайн търговците и бизнеси.

Александър, вие сте част от екипа на The Marketer. Можете ли да ни разкажете повече за мисията на компанията и вашата роля като регионален мениджър за България?

Ние сме софтуерна компания, която вече повече от 10 г. предлага маркетинг инструменти за онлайн търговията. Не всички бизнеси имат еднакви възможности, но ние вярваме, че всички трябва да имат правото да просперират и успяват. Ние се стремим да им дадем достъп до всички инструменти, необходими за постигане на върхова резултатност и за изграждане на значими взаимоотношения с онези, които имат значение – крайните клиенти.

Моята роля за българския пазар е да помогна на онлайн магазините да разберат ползите и използват по-ефективно инструментите на theMarketer.

Какви основни услуги предлага The Marketer и какви решения предоставяте на онлайн търговци, които искат да оптимизират своите дигитални маркетингови стратегии?

В последните няколко години разходите за привличане и задържане на клиенти онлайн се увеличиха многократно. Причината да се насочим към тези видове инструменти е, че много от нашите клиенти поискаха от нас възможности да генерират допълнителни продажби, без да правят допълнителни разходи.

The Marketer е маркетинг платформа, която съдържа редица инструменти, които работят в интеграция с даден онлайн магазин. Това са имейл маркетинг и автоматизация, персонализация на продуктови препоръки и клиентско изживяване, билдър за програми за лоялност, рифъръл програми, генериране и стимулиране на отзиви, UGC, разрастване на мейлинг листа и др.

На какво най-често обръщате внимание при оценяването на онлайн магазините, които са кандидати в eCommerce Awards?

Аз оценявам магазините в частта маркетинг и в тази връзка разглеждам основно 3 неща.

  • Как магазинът привлича клиенти,
  • как улеснява пазаруването
  • и как стимулира клиентите да го посетят отново.

Ако дори един от тези три фактора има проблем, това може да създаде трудности за развитието на този магазин.

Вие работите активно в сферата на дигиталния маркетинг и оптимизацията на конверсии. Какви са основните маркетингови грешки, които онлайн магазините допускат, и как могат да бъдат избегнати?

Според мен това са липсата на диверсифицирана стратегия – използват се само един-два канала за привличане на клиенти, което е голям риск. Не се използват достатъчно активно и правилно социални мрежи, не се използват наличните активи, като данни за потребителско поведение, мейлинг листи и телефонни номера за изпращане на персонализирани съобщения и продуктови препоръки. Много магазини имат затруднения с таргетиране на правилната аудитория, както от гледна точка на онлайн рекламата, така и по отношение на целевата си аудитория като цяло. Не всички потребители са активни онлайн купувачи. Онлайн магазините трябва да приоритизират таргетирането именно на активните онлайн купувачи, които пазаруват често, харчат повече онлайн, знаят как да изберат продукта си и (според мен) по-рядко връщат продукти.

Какви са вашите критерии за отлично потребителско изживяване (UX) и как оценявате това в кандидатите за наградите?

Ако мога да открия правилния продукт и да направя поръчка само с една ръка от моя мобилен телефон, това определено означава добър UX. Критериите са много и, но като цяло може да се каже, че един онлайн магазин трябва максимално да улеснява и помага на потребителя да открива повече и по-уместни за него продукти, и в последствие на направи своя избор и поръчка почти неусетно. Всичко от дизайн и лейаут, брандинг, структура на категориите, заглавия на продукти, описания, снимки и допълнителна информация е важно. 

Какви иновативни подходи или технологии сте забелязали при участниците в eCommerce Awards, които ви впечатлиха най-много?

По отношение на частта маркетинг ми направи добро впечатление използването на персонализирани продуктови препоръки, имейл маркетинг автоматизация и програми за лоялност. По отношение на самите онлайн магазини се вижда, че участниците залагат на сериозни платформи или къстъм разработки с богата функционалност, отлична скорост на зареждане и оптимизиран лейаут на страниците.

Кои са основните показатели, които проследявате, за да оцените ефективността на маркетинговите кампании на онлайн магазините?

За всеки онлайн магазин едни от най-важните показатели са процента на конвертиране, средна стойност на покупката (като се вземе предвид и средната стойност на продуктите в магазина), дела на лоялните клиенти, посещаемост, брой на изоставените колички, процент на отпадане. Всички тези показатели разбира се, се разглеждат заедно и често зависят един от друг. 

Каква роля играе изкуственият интелект в съвременната електронна търговия и какви AI решения препоръчвате на клиентите на The Marketer?

Изкуствения интелект играе все по-голяма роля. В почти всеки аспект на онлайн търговията вече се използва AI – от персонализиране на продуктови препоръки до оптимизация на изображения на продуктите, оптимизиране на кампании, ускоряване на доставките, оптимизиране на асортимента и мн. др. На клиентите на TheMarketer бих препоръчал възможността за изпращане на персонализирани продуктови препоръки по имейл, което може да увеличи в пъти дела на отворените имейли, кликове и най-вече продажби. В същото време не изисква големи инвестиции и усилия. Ако говорим за възможности извън платформата, бих препоръчал всеки магазин да разгледа различни решения и да определи, кои са тези, които биха имали най-голямо отражение върху ръста на продажбите.

Какво съветвате онлайн магазините, които тепърва стартират? Кои са трите най-важни стъпки, които трябва да следват, за да постигнат успешен старт и растеж?

Според мен е много важно първата стъпка да е подробно и обективно проучване на пазара, конкуренти, търсене и предлагане. Така ще може да се оптимизира продуктовия микс, цени и подход.

Втората стъпка е да се планират ефикасни работни процеси, като се започне от изграждане на самия онлайн магазин и се стигне до маркетинг и логистика – всеки онлайн магазин е проект в развитие и трябва да позволява постоянно оптимизиране.

Третата стъпка е разработка на дългосрочен план за развитие и определяне на целите.

Успехът рядко идва за няколко месеца, така че е важно един бизнес да планира дългосрочно, да следва целите и да не прави прекалено много промени в стратегията си, които потенциално биха направили направените инвестиции неефективни.

Александър Ботев ще се включи и като лектор по време на конференцията eCA ConferenceScale UP на 10.10.2024 в София.

А за конкурса вече тече гласуването на публиката (до 30.09.2024), така че можете да разгледате категориите и кандидатите тук и да гласувате за любимите ви онлайн магазини:

https://ecommerceawards.bg/#kategorii

Абонирай се за инфлуенсър новини

Обещаваме да изпращаме само новини и информация за инфлуенсъри и брандове от България и света

Ние не спамим!

Оставете първия коментар

Тази статия може да ви хареса:
Brand New Mommy – Родителство, бременност, lifestyle, красота, обучение, възпитание