Защо китайската пропаганда обича чуждестранните travel influencers

07.08.2024

Прекарайте известно време, разглеждайки YouTube или Instagram, и може да се натъкнете на новия растящ жанр: влогове за пътувания в Китай.

Има американец, който е създал четири часа „влогументари“ за ядене на кнедли в Шанхай. Има германски пътешественик, който се възхищава на това колко бързо ускоряват високоскоростните влакове в Китай. Има британска двойка, която се възхищава на цветните традиционни облекла в далечния западен регион Синцзян. Всички те имат стотици хиляди гледания.

Видео материалите са още по-популярни в китайските социални медии. YouTube и Instagram са забранени в Китай, но китайските потребители са намерили начини да ги споделят на китайски сайтове, където имат страстни последователи. Блогърите са били интервюирани от китайските държавни медии и техните преживявания са били популяризирани с тренди хаштагове като „Чуждите туристи станаха наши интернет говорители.“

Появата на тези видеа отразява завръщането на чуждестранните пътешественици в Китай след като страната се изолира за три години по време на пандемията от Covid. Правителството е въвело редица безвизови политики, за да привлече повече туристи. Пътешествени блогъри с готовност се възползват от възможността да видят страна, до която преди са имали ограничен достъп.

Но за Китай видеата правят повече от това просто да стимулират икономиката. Те представляват шанс за Пекин да отвърне на това, което нарича анти-китайска наратив в Запада. През последните години Китай насърчава местните да гледат на чужденците като на потенциални шпиони; разширява своята система за наблюдение; и експулсира или арестува журналисти от китайски и чуждестранни медии. Но Пекин сочи безгрижните туристически видеа като доказателство — от страна на западняците — че критиките по тези въпроси са изфабрикувани.

„Чуждестранната аудитория открива чрез тези видеа реален, бързо развиващ се Китай, който се различава от този, представен от основния наратив на Запад“, пише една статия в The Global Times.

Самите блогъри понякога подхранват официалния китайски аргумент, с заглавия на видеа като „Медийните източници излъгаха ВСИЧКИ за Китай? Споделяме ИСТИНАТА.“

„Това се счита за една от най-противоречивите области в Китай, ако се доверите на западните медии,“ казаха британската двойка Либи Колинс и Таусиф Ахмед в своето видео за пътуването им до Урмочи, столицата на региона Синцзян. Западните държави и правозащитни организации обвиняват Китай в злоупотреби в региона, включително масови задържания и наблюдение на уйгури и други мюсюлмански малцинства. Китай твърди, че строгите мерки за сигурност са необходими за изкореняване на тероризма.

„Това всъщност отразява факта, че основните медии наистина имат своите проблеми по отношение на отразяването на Китай,“ каза той. „Те наистина имат тенденция да се фокусират повече върху геополитиката.“

Но той предупреди, че туристическите видеа, правейки обобщени изказвания за „истинския Китай“, рискуват да бъдат също толкова едностранчиви. „Това е също един вид неуважение към самостоятелността или автономността на хората, които наистина живеят в тази страна.“

В интервюта, западни инфлуенсъри, които са били представени в китайските медии, казаха, че не са си поставяли за цел да опровергават какъвто и да е наратив. Те просто са искали да изпитат за себе си една страна, за която са чували толкова много в ежедневните заглавия.

Мак Канди, който публикува четиричасовото видео за Шанхай в YouTube, каза, че е бил притеснен преди шестдневното си пътуване, тъй като беше чул, че няма да му бъде позволено да снима. Това обаче не се оказа проблем: той документира как танцува с пенсионери в парк, опитва кнедли и получава масаж.

„Не обръщам толкова внимание на политиката, религията и всички тези по-общи неща в страната,“ каза 31-годишният г-н Канди. „Искам да срещна хората.“

Но видеата не избягват напълно тези въпроси. Много от тях контрастират своите пътеписни кадри с драматични клипове от западните новинарски предавания. Някои питат местните за свободата на словото или религията, като явна доказателство, че ограниченията не съществуват.

Тези привидни противоречия са особено централни във видеата за Синцзян.

Във видеото на британската двойка, те наблюдават жени в традиционни носии, които изпълняват танцово представление. Те посочват джамии. В един момент, минавайки покрай контролно-пропускателен пункт, за да влязат на пазар, жената, г-жа Колинс, казва: „Могат да контролират кой влиза и излиза. Прави го приятно и безопасно за всички.“

След това те минават покрай бронирано превозно средство, паркирано на улицата. Те отбелязват как внезапно се появява охранител от вътрешността. „Прилича на Jack in the Box,“ забелязва с усмивка г-н Ахмед.

Източник на новината: https://www.nytimes.com/

Абонирай се за инфлуенсър новини

Обещаваме да изпращаме само новини и информация за инфлуенсъри и брандове от България и света

Ние не спамим!

Оставете първия коментар

Тази статия може да ви хареса:
Силвия Стоянова – Идеи за пътешествия, съвети при пътуване, мода