Florin Grozea: Започнете с минимум 4000 евро на кампания в Румъния и партнирайте с релевантни инфлуенсъри всеки месец

21.08.2024

Florin Grozea е основател MOCAPP (водеща инфлуенсър маркетинг агенция в Румъния).

Днес ще ни разкаже повече за MOCAPP и инфлуенсър маркетинга в Румъния по повод мащабното проучване на агенцията с HypeAuditor, проведено наскоро.

Как първоначално видяхте възможността за маркетинг с инфлуенсъри в Румъния и какво ви вдъхнови да създадете MOCAPP?

Имам над 25 години опит в медийната и креативната индустрия. Кариерата ми винаги е била на пресечната точка на креативността и технологията. Стремя се да се обграждам с креативни хора (артисти, създатели на съдържание, инфлуенсъри) и да намирам, създавам и прилагам технологични иновации, които носят стойност в нашия живот. От 2013 година управлявах агенция за таланти с някои от най-големите YouTube звезди от Румъния, така че имам добро разбиране на индустрията на инфлуенсърите.

MOCAPP е „молът на инфлуенсърите“ за хиляди независими инфлуенсъри и десетки агенции за таланти — организирано място за всички релевантни създатели на съдържание от 27 ниша и индустрии и 7 социални медийни канала.

Какви уникални предизвикателства срещат румънските марки в маркетинга с инфлуенсъри в сравнение с други европейски пазари?

Моят опит се отнася до зрялостта на румънския пазар и предпочитанията на аудиторията.

Зрялост на пазара: В сравнение с по-зрелите европейски пазари като Великобритания или Германия, индустрията на маркетинга с инфлуенсъри в Румъния все още е в развиваща се фаза. Това ново състояние може да доведе до липса на стандартизирани метрики и бенчмаркове за ефективността на кампаниите, което прави по-трудно за марките да измерят точно ROI.

Доверие и достоверност на аудиторията: Румънските потребители склонни да предпочитат автентичността поради общото недоверие към рекламата. Кампаниите с инфлуенсъри трябва да бъдат особено искрени и прозрачни, за да спечелят доверието на аудиторията. Това изисква румънските марки да бъдат много избирателни при партньорството с инфлуенсъри, които наистина отразяват техните ценности и аудитория.

Как се е разви и разнообрази маркетингът с инфлуенсъри в Румъния, откакто създадохте MOCAPP?

Индустрията е видяла забележителен петкратен ръст! От само 2-3 агенции за таланти, управляващи няколко стотин кампании месечно, тя се разшири до над 20 специализирани компании за инфлуенсъри. В момента се оценява, че около 48 000 инфлуенсъри участват в месечни търговски кампании с марки.

Какви тенденции в маркетинга с инфлуенсъри в Румъния се появяват в проучването, за които е добре брандовете да обърнат внимание през 2024 г.?

Две появяващи се тенденции в маркетинга с инфлуенсъри в Румъния за 2024 г., на които марките трябва да обърнат внимание, са:

  • Доминиране на микро-инфлуенсърите: Все по-често марките се обръщат към микро-инфлуенсъри, които обикновено имат по-малки, но силно ангажирани аудитории. Тази промяна се движи от възприятието, че микро-инфлуенсърите често създават по-автентична връзка и по-високо доверие сред последователите си, водещо до по-ефективни и въздействащи маркетингови кампании.
  • Увеличение на видео съдържанието: Има значителен ръст в предпочитанията за видео съдържание, като платформите TikTok и Instagram Reels набиращи популярност. Тази тенденция предполага, че марките трябва да се адаптират, като създават по-динамично и визуално ангажиращо съдържание, което резонира добре на тези платформи и привлича потребителска база, която предпочита кратки, завладяващи видеа пред традиционните формати на публикации.

Има ли резултати от изследването с Hypeauditor, които ви изненадаха? Можете ли да споделите повече?

Ръстът на общия пазар на маркетинг с инфлуенсъри беше изненада за нас! Сто милиона евро на година? Това е невероятно!

Какъв съвет бихте дали на марки, които току-що започват с маркетинга с инфлуенсъри в Румъния? Има ли общи грешки, които трябва да се избягват? Особено ако идват от България или друга страна?

  1. Работете със специалисти в маркетинга с инфлуенсъри или с агенции, специализирани в този сектор, с поне 5 години опит в нишата. Маркетингът с инфлуенсъри е самостоятелна наука, рядко изпълнявана на високо ниво от неспециализирани професионалисти — такива, които на същия ден управляват SEO, реклами и маркетинг със съдържание.
  2. Съберете колкото се може повече данни за вашата целева аудитория, включително каналите, които използват за информация, образование и развлечения. Без дълбоко разбиране на крайния клиент, изборът на правилните инфлуенсъри, които да влияят на този клиент, е предизвикателство.
  3. Започнете днес! Таксите на инфлуенсърите нарастват ежемесечно, защото търсенето от марки е огромно, а вашите конкуренти вече работят с релевантни инфлуенсъри. След година, вашата конкуренция ще е заключила всички важни инфлуенсъри, а разходите ще са двойни (или тройни, според пазарния анализ).

Един допълнителен въпрос преди края на интервюто – можете ли да споделите с нашите български читатели колко пари или конкретен бюджет са необходими, за да започнат работа с нано и микро инфлуенсъри в Румъния в момента?

Започнете с минимум 4000 евро на кампания и партнирайте с релевантни инфлуенсъри всеки месец. Това не е стратегия „удари и бягай“, а дългосрочна игра. Постоянният маркетинг носи огромни резултати в маркетинга с инфлуенсъри в момента.

Абонирай се за инфлуенсър новини

Обещаваме да изпращаме само новини и информация за инфлуенсъри и брандове от България и света

Ние не спамим!

Оставете първия коментар

Тази статия може да ви хареса:
Героите на бъдещето: където спортният PR среща инфлуенсър маркетинга