Становище на Българската асоциация на създателите на съдържание (БАСС): Практики като заплащане за „мълчание“ по важни обществени теми, ако бъдат доказани, са в пълно противоречие с професионалната етика и БАСС ги счита за недопустими

16.12.2025

В последните дни в публичното пространство се появиха обобщаващи внушения, твърдения и атаки, които поставят под съмнение цялата индустрия на инфлуенсър маркетинга и работата на създателите на съдържание в България, на база на отделни казуси и конкретни примери.
БАСС счита, че генерализирането е неприемливо и вредно – както за професионалистите, които работят етично и отговорно, така и за обществото като цяло. В същото време разбираме обществената чувствителност и подкрепяме проверката на всеки конкретен сигнал за злоупотреби.


Важно е да се направи ясно разграничение между създател на дигитално съдържание и популярно лице с много последователи. БАСС представлява и подкрепя професионалните създатели на съдържание – хора, за които онлайн присъствието е основна и ежедневна работа, подчинена на договори, етични стандарти и отговорност към аудиторията. Уважаваме всички музиканти, актьори, спортисти и популярни лица от екрана, но не бива действията на всички популярни личности в България автоматично да се пренасят върху цялата общност от създатели на дигитално съдържание.


Инфлуенсър маркетингът е легитимен комуникационен инструмент, използван все повече от бизнеси, неправителствени организации, културни и образователни инициативи, както в България, така и в цял свят. Практики като заплащане за „мълчание“ по важни обществени теми, ако бъдат доказани, са в пълно противоречие с професионалната етика и БАСС ги счита за недопустими.

Както във всяка индустрия, отговорността е преди всичко персонална. Възложители, агенции и създатели на съдържание работят заедно и при определени норми. Считаме за нередно единични случаи да се използват като аргумент за компрометиране на стотици професионалисти, които:
– работят с ясни договори – включително клаузи, които регламентират участието им в политическо говорене и агитация;
– обозначават платено съдържание;
– спазват законодателството и етичните норми;
– носят обществена отговорност за влиянието си.

БАСС има разработен етичен кодекс и ясно заявява, че подкрепя прозрачността, обозначаването на платено съдържание и ясните правила, включително когато става дума за чувствителни обществени и политически теми. Асоциацията не участва в политическо говорене и агитация и не подкрепя използването на създателите на съдържание като инструмент за скрити политически кампании.


Свободата на изразяване не отменя отговорността, но и критиката трябва да бъде коректна, аргументирана и насочена към конкретни действия и с конкретни имена, а не към цял сектор или цяло поколение.


Призоваваме медиите, организациите и обществените говорители да разграничават конкретни казуси от системни практики, да не демонизират професии и поколения, а при съмнения да търсят диалог с професионалните организации в сектора. Към брандовете и агенциите отправяме призив, че е време ясно да се прави разлика между политическо говорене и гражданска позиция – и това да намира израз в договорите и стандартите за работа.


БАСС остава отворена за разговор, за предложения за допълване на етичния кодекс на асоциацията и за механизми за саморегулация, както и за съвместна работа за повишаване на стандартите, доверието и етиката в индустрията на създаването на съдържание в България.

Благодарим за вниманието!
Радостина Христова, председател на Управителния съвет
Климент Йончев, член на Управителния съвет
Александра Богданска, член на Управителния съвет

Абонирай се за инфлуенсър новини

Обещаваме да изпращаме само новини и информация за инфлуенсъри и брандове от България и света

Ние не спамим!

Оставете първия коментар

Тази статия може да ви хареса:
Инфлуенсъри срещнаха брандове и агенции за парти и бъдещи партньорства (СНИМКИ)