Как да изпращаме PR пратки, така че да работят за нашия бизнес (+инфографика)

Най-лошото, което може да ви се случи, когато изпратите подарък до някой инфлуенсър е, той да не отрази бизнеса, продукта и дейността ви по никакъв начин. Просто да се покрие и вие да сте “назад” с този подарък.

Другото лошо, което може да ви се случи, ако решите да изпращате подаръци на случайни инфлуенсъри или създатели на съдържание онлайн, да ви отразят, но без ясно послание, без линк, без особен ентусиазъм или още по-зле: да представят продукта ви по гаден и грозен начин.

Случвало ли ви се е вече? Или тепърва ще подбирате на кого да изпращате подаръци, защото виждате, че всички така правят?

Този текст и съвети са за вас, но преди това е важно да си отговорите на следните 8 въпроса:

  1. Защо изобщо ще изпращате PR пратки (подаръци)?
  2. Кой искате да чуе и разбере за вашия продукт/услуга?
  3. Какво и на каква стойност сте готови да подарите?
  4. Кои са вашите инфлуенсъри и съвпадат ли те с тези на вашите клиенти и потребители?
  5. Какво ще кажете на инфлуенсъра, за да се съгласи да получи вашия продукт?
  6. Кой от вашия екип ще общува с инфлуенсърите?
  7. Колко време сте готови да отделите за тази дейност?
  8. Как планувате да проследите резултата от вашите PR пратки?

Дори да имате бегла представа за отговорите на тези въпроси, вече сте готови да изпращате, но нека уточним някои детайли все пак.

Независимо дали сте разпознаваем бранд, тепърва прохождащ или с история зад гърба си, изпращането на подаръци до инфлуенсъри може да ви донесе ползи като:

  • разпознаване и отличаване сред определена група хора;
  • напомняне за вашия бранд;
  • лесно и бързо информиране за нов продукт/услуга;
  • допълнителен трафик към сайта ви;
  • ангажираност чрез въпроси, последователи, харесвания или директни поръчки;
  • свързване на бранда ви с определени лица и по-силно въздействие върху техните последователи;
  • красиви снимки, видеа, съдържание, което да пресподелите във вашите канали;
  • предпоставка за изграждане на дългосрочно партньорство;
  • начало на програма за посланици на бранда ви и други.

И ако вече сте напълно наясно, че това е стъпка, която искате да предприемете по пътя на продажбите на вашите продукти, то тогава обмислете добре кой точно желаете да ги види в каналите на избраните инфлуенсъри.

Определете си различни “бюджети” за продукти, които ще изпратите на инфлуенсърите, защото не е сериозно да очаквате един голям инфлуенсър да е заинтригуван да сподели за нещо на стойност 5 лв пред аудитория от над 15-20 000 души в стори или малък профил да получи подаръци на стойност 100 лв, които да стигнат като информация до 300 човека в неговото стори в Instagram, например. Идеята е да прецените кое и как би заинтригувало инфлуенсърите да тестват, да снимат и да споделят хубаво и така да предизвикат интерес към вашата дейност.

За избор на инфлуенсъри можем да говорим отделно, но е добре да имате списък с 50 в случай, че сте решили да пращате на 20, защото някои от тях:

  • няма да ви отговорят;
  • други ще откажат;
  • трети ще ви измамят (ще им изпратите пратка и няма да отразят нищо, в САЩ този процент е около 25% от всички, които са получили подаръци, но за България нямаме данни все още);
  • някои ще са заети и няма да успеят да се включат навреме за вашите цели;
  • ще има такива, които ще забравят за вас и после ще се сетят, може и след месеци.

Колкото и каквито и да изберете, намерете някой да гарантира за тях, преди да решите да изпратите дори подарък на стойност 5 лв. Разпитайте в групи като Инфлуенсъри и блогъри срещат брандове за работа,

други по-опитни търговци, познати, който и както се сетите. Дори можете да попитате представител на бранд, който сте видели в профила на въпросния инфлуенсър. Не разчитайте на добра дума и усмивка в лично съобщение в Instagram.

НЕ ИЗПРАЩАЙТЕ ПОДАРЪЦИ НА СЛЯПО!

Дайте истинска причина на инфлуенсъра да получи подарък от вас:

  • какви качества има;
  • с какво е различен;
  • как е опакован;
  • инстаграмъбъл ли е;
  • влиза ли в употреба не него, на семейството му;
  • подходящ ли е за сезона;
  • кога и как ще го ползва;
  • работи ли с конкуренти в момента (изисква проучване и следене на профила известно време);
  • български или вносен продукт е, вие ли сте производител (обикновено българските производители се радват на жестове от страна на инфлуенсърите);
  • защо го изпращате и какво очаквате като послание да бъде споделено, има ли кауза зад продукта;
  • колко лично е за вас или просто представлявате чужда компания.

Колко време ще отделите за тази дейност – предупреждавам ви, че ви трябва човек, който да е в контакт с инфлуенсърите, да следи съдържанието и да отговори на техните въпроси, както и на възникналите други от фенове и заинтересовани. И не, няма да стане за 1 час на ден, особено ако планувате повече от 10 инфлуенсъри наведнъж.

Ще броите лайкове, нови фенове на социалните ви акаунти или трафика в сайта?

Как точно планувате да проследите резултатите от изпратените пратки, най-вече дали стойността на изпратените продукти “се избива” от продажби след това?

Ето ви няколко идеи:

  1. планувайте изпращане и публикуване на съдържание в различно време, така че да прецените кой инфлуенсър какво ви е донесъл;
  2. засичайте начални цифри, които да следите – брой последователи в Instagram, посетители в сайта на ден или месец, продажби на точно този продукт, запитвания за него и подобни;
  3. подгответе си документ, който да отчита всичко това, обикновена excel таблица би ви свършила чудесна работа с информация за инфлуенсъра, какъв подарък и кога е получил, кога и какво е публикувал (може да добавите линк към публикация или да създадете highlight папка в Instagram, където да добавите сторита от PR пратки), да посочите в отделна колона брой последователи на вашия канал преди и след публикацията, брой продажби в деня на публикацията на конкретния продукт, както и всички други индикатори, от които се нуждаете, за да проследите дали някой от инфлуенсърите е платил за всички други подаръци, които сте изпратили.

За да заработи PR пратката за вашия бизнес, тя трябва да е планирана, да е редовна (може да се договорите с избрани инлуенсъри да избират от вашето портфолио продукти всеки месец на определена стойност) или поне да не бъде веднъж в годината.

Бихте могли да стартирате с 20, а ако видите, че 8 от тях работят отлично за вас, да продължите работа само с тях, да добавите нови и така след 6 месеца работа да имате силно ядро от посланици на вашия бранд, които са готови срещу продукти редовно да споделят за вас. Или просто да ги превърнете в платени инфлуенсъри, за които обаче сте сигурни, че работят ефективно за вас.

PR пратки се изпращат за:

  • първо запознаване на аудитория с продукт;
  • напомняне и разпознаване на този продукт сред конкурентни;
  • разширяване на знанието за бранда като цяло;
  • по време на промоционална кампания и отстъпки в магазина;
  • по случай празници;
  • като жест за рожден ден или личен повод на избрания инфлуенсър – рожден ден, раждане, брак и т.н.
  • пускане на нов продукт към вече познат бранд.

Когато и както да изберете да изпратите подаръци до инфлуенсъри, не забравяйте, че те са хора и могат да ви забравят, да ви пренебрегнат или пресъздадат информацията за продукта ви по начин, който не ви допада. Това не значи, че трябва да се отказвате или да не продължите с други. Напомняйте за себе си, изисквайте, щом са се съгласили да получат подарък, споделете какво очаквате и ако някой даде отговор, че не гарантира публикация, то тогава се замислете дали изобщо да му пратите и вярвате ли толкова в продукта си, че да рискувате и все пак да изпратите с надеждата да го отразят в канала си.

Направете цялата комуникация лична. Нека инфлуенсърите усетят, че това е важно за вас, за да го направят важно и за своите последователи. Добавете им мейл, картичка или телефонно обаждане защо изпращате този подарък и какво очаквате от него в случай, че му допадне.

Ако всичко това ви се вижда сложно или трудоемко, намерете си агенция, която да го направи за вас или човек, който го е правил поне 3 пъти преди вашата кампания.

PR пратките работят, особено когато са планирани, добре стуктурирани и редовни, когато има човек, който да проследи кое е сработило за вашия бизнес и да го надгради във времето.

Абонирай се за инфлуенсър новини

Обещаваме да изпращаме само новини и информация за инфлуенсъри и брандове от България и света

Ние не спамим!

Оставете първия коментар

Тази статия може да ви хареса:
Смел ход на травъл маркетинга с инфлуенсъри