Героите на бъдещето: където спортният PR среща инфлуенсър маркетинга

В продължение на малко повече от 17 години Божидар Къртунов е спортен журналист. В това време развива и образованието си, което е в сферата на маркетинга. Съчетанието между двете сфери го отвежда към ново предизвикателство – в началото на 2023 г. той прави първите стъпки на „Героите на бъдещето“ – агенция, с която помага на спортисти и клубове да си изграждат публичния образ и да дават стойност на компаниите.

С дейността си иска да допринася за развитието на спорта, защото вярва, че спортистите имат силата да разказват истории за силата на духа, както и да дават положителен пример в обществото. „Героите на бъдещето“ има две насоки – от една страна, Къртунов води обучения за млади спортисти (как да изграждат личния си образ и защо това е важно), а от друга – работи като консултант на професионални спортисти и клубове за връзките им с медии и спонсори. Божидар винаги има вълнуващи истории за олимпийски шампиони и изгряващи спортни звезди, затова с нетърпение очакваме да разберем повече за агенцията и дейността му:

Как възникна идеята за създаването на „Героите на бъдещето“ и каква е основната цел на агенцията?

Идеята се роди още преди няколко години и узряваше във времето. Спортният маркетинг винаги ми е бил много интересен и първият ми професионален допир е още от преди около 15 години, когато започнах да помагам на Любителската волейболна лига Volley Mania, които са чудесни и обединяват много хора. По-късно ключов момент се оказаха олимпийските игри в Рио де Жанейро през 2016 г., които имах честта да отразявам като журналист. Там се докоснах отблизо до някои от най-големите звезди на спорта – Новак Джокович, Серена Уилямс, Кевин Дюрант, гледах състезания на Юсейн Болт и Майкъл Фелпс – мечта за всеки почитател. Тогава видях как се държат тези хора, как работят спонсорите на най-голямото спортно събитие в света, каква е връзката им със спортистите.

В същото време и в следващите години виждах как се развива българският спорт, начинът на мислене. В един момент реших, че е време за промяна в професионален план и че искам да помагам на спортистите да бъдат по-добри. Това е и основната цел на „Героите на бъдещето“ – не говорим за спортни резултати, а за изграждането на образа на спортистите, за това да дават ясни послания и добър пример в обществото. Защото спортистите винаги привличат внимание, но и носят много голяма добавена стойност. Проблемът според мен е, че в България това не се използва и подходът е сбъркан.


Това се стремя да поправям с хората, с които работя. Основното е спортистите да не отиват при фирмите с молба някой да им даде пари, а обратното – с индивидуален подход към конкретната фирма да кажат те с какво могат да допринесат фирмата да постигне целите си.
Това звучи малко като от учебник и в началото исках да проверя дали на практика работи. Опитът, който вече имам, ми показва, че съм на прав път. Фирмите оценяват много високо точно този професионализъм.

Как работите със спортистите, за да им помогнете да изградят своите брандове и да управляват своята популярност?

Работата ми има две насоки. Едната част е по-скоро основополагаща – водя обучения за млади спортисти от детско-юношеските школи в индивидуалните и отборните спортове (най-обща рамка 13-20 години), като целта ми е да им помагам да се подготвят за професионалния спорт. Говорим за това защо трябва още от деца да изграждат личния си образ и как да го правят. Показвам им много примери. Идеята е наистина децата да се запознаят облизо със спорта и да знаят какви са съставните му части – че освен родители и треньори, има привърженици, медии и спонсори и че те трябва да имат отношение към всеки от тях.
Отделно работя и с професионални спортисти и спортисти-любители, които вече не са деца. Там използвам целия си опит от журналистиката и от образованието си и това ми помага. За всеки от тях преценяваме какви са силните му страни, за да се наблегне върху тях. Процесът е двустранен и това е много важно. Публичният образ се гради стъпка по стъпка всеки ден в продължение на години, а може да бъде засегнат за секунди.

Какви са най-големите предизвикателства, които срещате при работа с млади спортисти в съвременния дигитален свят?

Предизвикателствата са много, но конкретно за дигиталната среда и за социалните мрежи основното е свързано със съдържанието. Спортистите и най-вече ръководителите на клубове и федерации, които са от по-старите поколения, трябва да осъзнаят, че спортът е напълно различен и се променя всекидневно заради новите технологии. Сега вече всеки има в джоба си устройство за снимане и спортистите като известни личности трябва да се съобразяват с това постоянно.
Наскоро мениджърът на един от водещите тенисисти Карлос Алкарас – Алберт Молина, го обясни много добре. Той имаше притеснения, свързани с това, че Алкарас ще е на кратка почивка на Ибиса, като опасенията му са били свързани не с това, че има съмнения какво ще е поведението на тенисиста, а с това, че по всяко време той може да бъде сниман и кадрите да се извадят от контекст. „Заради една снимка или 5-секундно видео могат да те свържат с неща, които нямат нищо общо с реалността“, каза тогава Молина.
Дългогодишният ми опит в журналистиката ме кара да разбирам напълно за какво говори агентът на Алкарас. Ако преди спортистите са били отговорни основно за поведението си на игрището, сега трябва постоянно да живеят с мисълта, че някой ги вижда и снима. Това е изключително натоварващо, но такава е действителността и те трябва да се подготвят за нея от малки. Същото важи и за използването на социалните мрежи, където един пост – емоционален или от незнание, написан за секунди, може да донесе големи последствия.

Какви стратегии използвате, за да помогнете на спортистите да балансират между спортната кариера и медийна публичност?

Подходът е индивидуален към всеки спортист, защото и спортовете са много различни. Ако имаме тенисист или футболист, който всяка седмица има мачове и състезания, е едно, а ако спортът е друг и състезателният график е по-облекчен, тогава е различно. Колкото повече състезания, толкова по-добре за съдържанието. Също много зависи от характера на човека, с когото работиш – тук нищо не се прави по калъп. Може да е такъв, който обича публичността и социалните мрежи, но може и да е по-обран и да иска да публикува по-рядко.
За мен най-важно е да познавам човека, с когото работя, и да му давам насоки спрямо това какъв е той, а не да го притискам задължително да публикува през час, например. Основното е да има стратегия и да знаем какво и как искаме да постигнем, а не да има самоцелно публикуване в социалните мрежи, само за да има активност. Спортистите трябва да знаят (отнася се за всеки от нас), че образът се гради постоянно, с години и с всяко действие – в живота и във виртуалната среда.

Как виждате бъдещето на инфлуенсър маркетинга в спорта и каква роля играе вашата агенция в тази еволюция?

Спортистите са инфлуенсъри по природа в пълния смисъл на думата, защото стават модели за подражание. Развитието на технологиите и на социалните мрежи дава допълнителни възможности. Вие самите писахте за ръста на олимпийските игри в Тик Ток в Париж 2024 спрямо Токио 2020.
За мен е изключително важно спортът да заеме ролята си и да дава добър пример в обществото. Тук е и голямото предизвикателство – не просто да ползваме облагите от възможностите, които инфлуенсър маркетингът носи, а да знаем, че той върви и с огромна отговорност. Точно затова избрах името „Героите на бъдещето“ – вярвам, че спортистите са хора, които могат да имат съществен принос с личния си пример и поведението си за изграждането на по-добро общество. Социалните мрежи са просто инструмент и от нас зависи как ще го използваме. Тук виждам ролята на своята дейност – да помагам на спортистите и клубовете осъзнато и отговорно да използват всяка възможност и да ограничават възможността за допускане на грешки.

Какви съвети давате на спортисти, които тепърва започват своята кариера и искат да работят с големи брандове?


Най-важното е да бъдат себе си и да бъдат искрени. Голямата видимост, на която са изложени спортистите, много бързо изобличава тези, които опитват да са едни пред камерата, а всъщност са други. Ако си истински, избери каузите, които са смислени за теб, и се бори за тях. Убеден съм, че брандовете ще оценят това. Всъщност, виждам го в разговорите с представителите на самите фирми. Човешкото лице, искреността и индивидуалността ще стават все по-ценни и предпочитани пред това всички да са еднакви.

Какво е вашето мнение за развитието на младите таланти в България и какво липсва в тяхното изграждане като професионалисти?

Въпросът изисква много дълбок отговор, защото касае проблеми на нашето общество като цяло. Най-общо хората по природа сме добри и ако работят устремено и с подходящите хора, талантите в спорта могат да се развият и да бъдат герои за пример. В България се работи много малко с децата спортисти в тази насока, за която говорим, а това трябва да се промени. Спортът има нужда от това, защото една инвестиция в подобно обучение може да се отплати многократно във времето и да допринесе за развитието на самия спортист, на клуба или федерацията и на целия спорт. Тя би дала предпоставки за ограничаване на грешките и за привличане на спонсори.

Работите ли с брандове извън сферата на спорта и как тези партньорства допринасят за развитието на проектите ви?

Да, едно от основните ми вътрешни предизвикателства беше да покажа, че спортистите могат да работят не само с букмейкъри. Когато се подготвиш добре и отидеш с конкретно предложение при конкретна фирма, без значение от дейността ѝ, тогава това се оценява. Вече имам няколко такива примера – хората ценят, когато видят професионално отношение. Дори е малко тъжно, че понякога се изненадват.
Затова „Героите на бъдещето“ е напълно отворена и за представители на брандове – когато дадена компания търси най-подходящото лице за своя кампания или дългосрочна работа, с удоволствие мога да дам насоки за подходящи според мен спортисти.

Каква е ролята на социалните медии в популяризирането на младите спортисти и как „Героите на бъдещето“ помагат на клиентите си да използват тези платформи ефективно?

Връщаме се към отговора на по-горния въпрос – вярвам, че е необходим индивидуален подход спрямо спортиста, още повече при младите. Социалните медии са много силен инструмент, отварящ врати, но трябва да се внимава и да се работи правилно. Стъпка по стъпка, съобразено с конкретния спортист, с неговите интереси и натовареността му. Особено при младите, защото могат лесно да се разсеят и това да им попречи в спорта.
Събирането на последователи не е самоцел. Това е и разликата с „обикновените“ инфлуенсъри. Спортистът става известен заради това, което прави, заради усилията, труда и резултатите си. Всеки състезател има своя история и път, който си струва да бъде разказан по подходящия начин. С „Героите на бъдещето“ се стремя постоянно да го повтарям, защото спортистите имат не само даден брой последователи, но и голяма добавена стойност, която е много по-ценна за брандовете.

Може ли да споделите успешни истории на спортисти или инфлуенсъри, с които сте работили и които са успели да се утвърдят като лидери в своята област? Също така и за брандове, които са се доверили да работят с вас?

„Героите на бъдещето“ е в началото на пътя си, като същинската дейност със спортисти и клубове започна преди малко повече от година. Първият спортист, с когото работим заедно, е водещият ни лекоатлет Тихомир Иванов – използвам възможността и през вашия сайт да го поздравя за много силното му представяне на олимпийските игри в Париж 2024, където стана осми в скока на височина. Той ме впечатлява с това, че е отдаден, работи професионално, вслушваме се един в друг и може би най-важното – имаме еднакви разбирания. Например, още в началото ми каза, че не иска да снима видеа и да прави публикации, с които би се излагал, само за да събира последователи и да привлича внимание. На мен това ми говори много и ме спечели.


С него направихме кампанията „11 крачки преди скока“ – един ден миналия ноември ми каза, че иска да направи нещо свое с благотворителна насоченост. Обсъдихме целите, за да не е просто „един човек събира пари“ – искахме да има послание, в основата на което да бъде дисциплината на Тишо (високият скок). Той обясни, че преди всеки свой скок на пистата прави по 11 крачки. Използвахме това и завъртяхме цялата кампания около „11-те крачки“. Тишо избра всеки ден през декември 2023 г. да прави по 11 000 крачки, като на всеки хиляда да дарява по 11 лева за лечението на Симона Цветанова от Плевен, която е с множествена склероза и чрез специална и скъпоструваща рехабилитация работи за това да може да се движи самостоятелно.
Голямо признание беше, че буквално три минути след изпращането на прессъобщението до медиите от „Нова“ се обадиха и казаха, че искат да направят репортаж.
От скоро работя и с Виктор Асенов – незрящият младеж, който бяга планински ултрамаратони и кара колело. Това лято завърши успешно дуатлона на Витоша 100 (100 км с тандемно колело и 100 км бягане), след което пробяга 160 км на Персенк ултра, а сега се отправя към Дунав ултра (740 км с колело). Виктор е впечатляващ и е много, много добър пример и вдъхновение не само за хората с увреждания, а за всеки от нас. Той би бил чудесен посланик на много брандове особено с големите цели и мечти, които има – иска да бяга в големи международни състезания с огромни разстояния и денивелация, както и да се качва на върхове над 7000 метра. Отделно е много деен в желанието си да помага – основната му цел е да подкрепя Фондация „Очи на четири лапи“, където се обучават кучета водачи.
Надявам се тепърва да имаме много истории на успеха и добри примери. На мен лично точно тази пиарска част с измислянето на стратегии и кампании ми е най-интересна, но всяка от останалите дейности е много важна за цялостното изграждане на образ.

Какво си пожелавате за следващата една година за вашата агенция, спортисти и клиенти?

На първо място желая на спортистите здраве, упоритост и добри резултати. В тази сфера резултатите са много важни, защото хората обичат победителите. Останалото е въпрос на осъзнатост и още много работа – пожелавам си да има много положителни герои, които да дават сила и стойност на спорта и с посланията си да са добър пример за обществото. 

Всички новини около „Героите на бъдещето“ можете да следите тук: https://www.linkedin.com/company/-sports-heroes/ .

Абонирай се за инфлуенсър новини

Обещаваме да изпращаме само новини и информация за инфлуенсъри и брандове от България и света

Ние не спамим!

Оставете първия коментар

Тази статия може да ви хареса:
Марина Христова – Бизнес, самоусъвършенстване, лайфстайл