Мексико срещу MrBeast: Спор за културно наследство и рекламен маркетинг

28.05.2025

Мексиканското правителство отправи искане за обезщетение към продукционната компания Full Circle Media, работила с популярния YouTube инфлуенсър MrBeast (Джими Доналдсън), заради предполагаемо неправомерно използване на изображения на древни майски археологически обекти в реклама на шоколадовата му марка Feastables.

Нарушение на условията за заснемане

Видеото, озаглавено „I Explored 2,000 Year Old Ancient Temples“, показва MrBeast, който посещава майски градове като Калакмул и Чичен Ица в югоизточно Мексико. В него той рекламира шоколадовите си продукти, наричайки ги „одобрени от маите“. Националният институт по антропология и история (INAH) заяви, че разрешението за снимки не е включвало правото за комерсиална употреба на кадрите.

Политическа реакция и обществен отзвук

Президентът на Мексико, Клаудия Шейнбаум, изиска разяснение относно условията, при които е било разрешено видеото. Скандалът се задълбочи, след като в кадър MrBeast възкликва: „Не мога да повярвам, че правителството ни позволява да правим това“, докато влиза в пирамида.

Отговор от екипа на MrBeast

Представители на MrBeast заявиха, че рекламните части не са заснети на защитени от INAH обекти и че идеята е била да се подчертае културната стойност на местата. Въпреки това те изразиха съжаление, че видеото е породило политически напрежения.

По-широкият контекст: култура срещу маркетинг

Случаят повдига важни въпроси относно отговорността на инфлуенсърите при използване на културни и исторически символи за търговски цели. Балансът между уважение към националното наследство и ефективна рекламна комуникация остава деликатна тема в глобалната инфлуенсър индустрия.

Прочетете цялата история.

Абонирай се за инфлуенсър новини

Обещаваме да изпращаме само новини и информация за инфлуенсъри и брандове от България и света

Ние не спамим!

Оставете първия коментар

Тази статия може да ви хареса:
PUMA Bulgaria с кампания за майките „Mums Are Real Athletes“