Как TikTok направи изварата популярна – производителите се борят да удържат темпото

05.08.2025

Когато клиентите на Джон Крофорд (старши вицепрезидент по клиентски проучвания за млечния сектор в маркетинговата фирма Circana) го питаха дали вярва, че изварата може да се завърне като популярна храна, отговорът му винаги беше категоричен: „Не.“

„Отчасти беше заради текстурата, отчасти – защото беше диетична храна, храната на вашите баба и дядо“, каза Крофорд. „Но TikTok промени всичко това.“

За години наред изварата бе пренебрегвана — поставяна в диетични секции, в остарели менюта и рецепти от 50‑те години. Но напоследък, млади потребители, търсещи протеини, измислят нови рецепти и ги споделят онлайн, превръщайки тази „бучкава“ храна в интернет сензация. В резултат, популярни марки и производители се борят да посрещнат бурно нарастващото търсене.

Продажбите на извара в американските магазини нараснаха с 20% през 52‑те седмици до 15 юни 2025 г. в сравнение със същия период на предходната година, според данни на Circana. Това следва растеж от около 17% и през 2024, и през 2023, и 11% през 2022. Това бележи пълен обрат спрямо 2021, когато продажбите намаляха спрямо предходната година.

Изварата стана толкова популярна, че дори CEO-то на веригата Albertsons, Сюзън Морис, остана изненадана. „Трябваше два пъти да проверя числата, но изварата всъщност е категория с реален растеж“, отбеляза тя по време на анализиране на финансовите резултати за тримесечието.

Някои марки отбелязаха още по-значителен ръст, което доведе до локални липси. Продажбите на Organic Valley Cottage Cheese се увеличиха с над 30% през първото полугодие на 2025 г. спрямо същия период през 2024 г. „Organic Valley Cottage Cheese се продава по-бързо, отколкото можем да го произвеждаме“, коментира маркетинг мениджърът Андрю Уестрих.

Good Culture, марка с приблизително десетгодишна история, често показвана във видеа в TikTok, също изпитва огромно търсене. На 2 юли фирмата публикува в Instagram: „Знаем, че напоследък ни е трудно да ни намерите на рафта. Виждаме директните съобщения, знаем, че потреблението е WILD, и работим неуморно, за да се върнем обратно на склад.“

Клиенти непрекъснато се оплакват, че не намират продукта — „звънят, пишат мейли, пишат постове“, каза Джеси Мерил, CEO и основател на Good Culture. „Беше нужно да признаем, че изпитваме недостиг заради лудото търсене.“

Как изварата отново стана модерна

Изварата, популярна сред диетите през средата на XX век, беше доста извън ежедневната употреба, когато Good Culture стартира през 2015 г. Но оттогава потребителите все повече търсят храни с високо съдържание на протеин, с ниско съдържание на захар и съобразени с GLP‑1 диети. В комбинация с общото покачване на консумацията на млечни продукти в САЩ, изварата отговаря на всички тези тенденции.

Креативните домашни готвачи намериха начини да омекотят текстурата ѝ — през пролетта на 2023 г. рецепти за “млечено-изварен” сладолед станаха вирусни в TikTok, включително вкусове като strawberry cheesecake ice cream, banana cream pie ice cream и berry banana ice cream. Видеа представят ястия от buffalo chicken dip до бублици и бисквити, а един канал, описан като “health coach”, показва серия „how to make cottage cheese taste good“.

Крофорд отбелязва: „Да се вдъхновиш да използваш продукт вкъщи — това може да изстреля цяла категория.“ Марките отговарят с маркетингови кампании и рецепти — напр. Cabot Creamery публикува идеи за cheesecake dip, pizza toast, queso; а Good Culture изгради рекламна кампания, посветена на различните начини за приготвяне и консумация на тяхния продукт.

Продължителният интерес убеди Крофорд, че това не е временна мода: „Не е фад, когато виждате двуцифрено нарастване – и в приходите, и в обема – тримесечно, в продължение на две години.“

Ограничения в производството

За да посрещне търсенето, Good Culture започна работа с допълнителни производствени партньори, но по думите на Мерил, „повечето съществуващи производствени мощности са максимално натоварени“. Фирмата планира да стартира „значително повече капацитет“ през началото на следващата година.

Organic Valley също използва контрактно производство и партньори „които активно разширяват капацитета си или въвеждат допълнителни смени“, коментира Уестрих, и условията в сектора са „много конкурентни“.

Доставчиците се разширяват, но изграждането на нови заводи или оборудване отнема време. Daisy Brand започна строеж на ново съоръжение в Айова, а Westby Cooperative Creamery, кооператив, инвестира в нови варели — към момента произвеждат около 14.5 милиона паунда извара годишно, но поръчките са с най-малко 30% над този обем. Новите съоръжения се очаква да са готови през есента на следващата година. До тогава поръчките се изпълняват частично.

Източник на новината: https://kesq.com/

Абонирай се за инфлуенсър новини

Обещаваме да изпращаме само новини и информация за инфлуенсъри и брандове от България и света

Ние не спамим!

Оставете първия коментар

Тази статия може да ви хареса:
TikTok и Creators HQ стартират първия обучителен лагер за инфлуенсъри в ОАЕ