Игра на думи или евгеничен подтекст?
През юли 2025 г. американската марка American Eagle стартира рекламна кампания с актрисата Сидни Суини, озаглавена „Sydney Sweeney Has Great Jeans“. Кампанията бързо става обект на обществено обсъждане, породено от играта на думи между “genes” (гени) и “jeans” (дънки). В едно от видеата актрисата споделя: “My genes are blue”, последвано от глас зад кадър: “Sydney Sweeney has great jeans”. Тази заигравка предизвика реакции, като някои критици я възприемат като намек за евгенични идеали и расова чистота, особено предвид външния вид на актрисата — блондинка със сини очи.

Визуални препратки и ретро естетика
Визуалният стил на кампанията напомня на скандалните реклами на Calvin Klein от 80-те години с Brooke Shields, включващи сексуализирани сцени и фокус върху мъжкия поглед. Клипове със Сидни Суини, която прибира дънките си или “поправя” плакат с думата “genes”, предизвикват сравнения с известната рекламна естетика на Brooke Shields.
Критики и обвинения в евгеника
Проф. Sayantani DasGupta от Колумбийския университет подчертава, че рекламата е “заредена с евгенични послания”, и че посланието за “добри гени” може да бъде интерпретирано като сигнал за бялото превъзходство. Отделно, онлайн платформи като TikTok и Reddit се насищат с коментари, описващи рекламата като “tone-deaf” и “призив към расова чистота”.

Благотворителен елемент и пазарна реакция
Кампанията пуска специална лимитирана серия дънки „The Sydney Jean“, с мотив пеперуда, която е символ на борбата с домашното насилие. 100% от приходите отиват към Crisis Text Line
— организация, предоставяща безплатна и конфиденциална текстова подкрепа за хора в криза. Въпреки това, нито Сидни Суини, нито брандът публикуват официално изявление относно критиките, а предполагаеми “благодарствени” или “извинителни” публикации в публични медии се оказват сатирични.
Пазарна реакция и “мем-ефект”
Въпреки негативната обществена реакция, акциите на American Eagle се изстрелват с около 10–12% след стартовата седмица на кампанията. Reddit групи като WallStreetBets помагат на марката да се превърне буквално в meme stock, като множество индивидуални инвеститори влязат с милиони щатски долари, привлечени от резонанса на рекламата и влиянието на Сидни Суини.

Заключение: Игра на думи или политическа капан?
Докато някои защитават рекламата като безобидна заигравка, други я възприемат като политически капан, който използва провокация за привличане на внимание. Възможно е кампанията да е замислена като начин за привличане на внимание към марката, но резултатът е разделение в обществото и обвинения в расизъм и евгенични послания. Тази ситуация подчертава важността на внимателното обмисляне на посланията в рекламите, особено в контекста на съвременните социални и политически нагласи.
В крайна сметка, реакцията на аудиторията може да бъде по-силна и значима от първоначалното намерение на рекламодателите, което подчертава необходимостта от по-внимателно обмисляне на посланията в рекламните кампании.
Повече за скандалната реклама можете да прочетете тук.