Датското правителство обяви планове за въвеждане на законодателство, което ще забрани рекламирането на нездравословни храни и напитки, включително чрез инфлуенсърски кампании, насочени към деца под 15 години. Предложените правила ще обхващат телевизията, онлайн платформите и социалните медии, като се фокусират върху продукти с високо съдържание на захар, сол или мазнини.
Министърът на бизнеса Мортен Бьодсков заяви пред датския национален телевизионен оператор DR: “Ако прекарате време в социалните медии, ще видите, че има проблем. Инфлуенсърите, в частност, са вложили време и усилия в директното маркетиране към деца и младежи, и това просто трябва да спре.”
Законодателството цели да измени съществуващите закони за маркетинг, като нарушенията ще се наказват с глоби. Потребителски омбудсман ще следи и оценява дали инфлуенсърите незаконно рекламират на деца.
Този ход следва противоречиви маркетингови кампании от миналата година, в които компании като Kim’s Chips и The Burger Concept използваха инфлуенсъри с млада аудитория, за да популяризират своите продукти. Потребителската организация Forbrugerrådet Tænk подаде жалба срещу The Burger Concept за кампанията им с популярния датски инфлуенсър Александър Хусум. Датският форум за хранителен маркетинг подкрепи жалбата, критикувайки компанията за нарушаване на кодекса на хранителната индустрия относно рекламирането на нездравословни продукти на деца.
В кампанията Хусум създаде собствен бургер и млечен шейк и насърчи последователите си да посетят ресторанта и да ги поръчат. Компанията отрече, че кампанията е била насочена към деца.
Министърът на здравеопазването на Дания, Софи Льоде, посочи, че ще бъде изготвен списък с нездравословни хранителни продукти, за да се приложат новите разпоредби. Акаунтите на инфлуенсъри, които нарушават правилата, могат да бъдат санкционирани.
Тази инициатива подчертава ангажимента на Дания да защити децата от вредното влияние на маркетинга на нездравословни храни в дигиталната среда.
Повече за кампанията прочетете тук.