„Моята идентичност е открадната“: Снимки на европейски инфлуенсърки използвани за разпространение на про-Тръмп пропаганда във фалшиви акаунти в X

30.08.2024

Луна, самопровъзгласила се 32-годишна „поддръжничка на MAGA Тръмп“ от ключовия щат Уисконсин, е набрала огромно последователство, откакто се присъедини към X, бившия Twitter, през март. Нейният таймлайн се е превърнал в дигитален мегафон за движението „Make America Great Again“, като възхвалява кандидатурата за преизбиране на бившия президент Доналд Тръмп, популяризира конспиративни теории за неговата опонентка, вицепрезидент Камала Харис, и излага републикански точки до почти 30 000 последователи, които тя нарича „патриоти“.

„Бихте ли подкрепили Тръмп да бъде президент завинаги? Чудя се дали всички вие подкрепяте Тръмп за президент, както аз“, публикува @Luna_2K24 на 29 юли, споделяйки селфи на плажа в бял бански и помолвайки своите последователи да отговорят с емоджи на американското знаме, ако са съгласни. Публикацията е видяна от около 54 000 души.

Но Луна не е реална. Снимките на усмихнатата брюнетка, които периодично се публикуват в таймлайна на @Luna_2K24, са на Деби Недерлоф, германска модна инфлуенсърка, която живее отвъд Атлантика и няма да гласува на президентските избори в САЩ през ноември. Когато CNN се свърза с 32-годишната Недерлоф, обучен оптик и самотна майка, която работи на две места — като мениджър на социални медии във фирма за инженеринг и като модел, за да събира пари за детето си — тя беше ядосана и разочарована, че лицето ѝ се използва за разпространение на про-Тръмп пропаганда в X.

„Честно казано, ‘какво по дяволите?’ Това беше моята реакция. Това беше моята реакция, защото аз нямам нищо общо със Съединените щати. С Тръмп, политическите неща там. Какво, по дяволите, ме интересува мен – от малко място в Германия – за политиката в САЩ?“ казва тя.

Недерлоф е една от 17 истински европейски жени — модни и козметични инфлуенсъри от Нидерландия, Дания и дори от Русия — чиито онлайн снимки са били откраднати от неизвестни лица, за да популяризират Тръмп и неговия избор за вицепрезидент, сенатор Джей Ди Ванс от Охайо, в X, сочи разследване на CNN в сътрудничество с Центъра за информационна устойчивост (CIR). CIR е независимо, неправителствено социално предприятие, което се описва като посветено на разкриването на нарушения на човешките права. То получава финансиране за отделни проекти от правителства, неправителствени организации и частни лица.

Фалшивите акаунти са сред 56 профила в X, идентифицирани от CNN и CIR, с помощта на цифрови разследващи методи и инструменти за обратно търсене на изображения, които изглежда са част от координирана кампания в подкрепа на двойката Тръмп-Ванс преди президентските избори през 2024 г. Няма индикации, че кампанията на Тръмп е замесена.

CNN и CIR са използвали инструменти за обратно търсене на изображения, за да открият публикациите в Instagram на истинските жени, чиито снимки са откраднати и използвани във фалшиви акаунти в X, подкрепящи Тръмп. Марк Барън/CNN

Експертите твърдят, че това може да е само върхът на айсберга. Анализ на 56-те про-Тръмп акаунта разкрива систематичен модел на неавтентично поведение. Всички акаунти използват снимки на красиви млади жени – много от тях откраднати, а други изглежда са генерирани чрез изкуствен интелект – които заявяват своята подкрепа за Тръмп и използват хаштагове като #MAGAPatriots, #MAGA2024 и #IFBAP (I Follow Back All Patriots). В много случаи CNN и CIR установиха, че изображенията са били манипулирани, за да добавят лозунги на Тръмп и MAGA върху иначе необозначени дрехи, всички с надписи, които призовават хората да гласуват.

Акаунтите също публикуват подобни съобщения, които често съдържат грешки на английски език (потенциален признак за чуждестранна намеса, според експерти), а понякога дори споделят публикации едни на други. Повечето акаунти са създадени през последните няколко месеца и техният брой на последователи бързо нараства; всички посочват местоположението си като в Съединените щати. Петнадесет от фалшивите акаунти имат сини отметки – които би трябвало да показват, че са проверени – и осем от тях са идентифицирани като използващи откраднати изображения.

CNN се свърза с X относно тези акаунти, но не получи отговор. Въпреки това, в последните 24 часа преди публикуването, X свали повечето от акаунтите.

CNN също се свърза с почти всички реални европейски жени, идентифицирани в хода на съвместното разследване, и успя да интервюира четири от тях.

Деби Недерлоф, инфлуенсърка от Европа, е заснета в дома си в Трир, Германия. Тя беше разстроена, когато разбра, че нейните снимки в Instagram се използват от фалшив MAGA акаунт в X. Алекс Плат/CNN

Говорейки с CNN от дома си в живописния град Трир, Германия, Недерлоф сподели, че това не е първият път, когато нейните снимки са били откраднати и използвани без нейното съгласие. Въпреки това, никога преди не е виждала нейният образ да бъде използван за промотиране на политическа програма.

Фалшивият профил, използващ снимките на Недерлоф, публикува съобщения, наситени с конспирации, които фалшиво твърдят, че изборите в САЩ са манипулирани и че срещу Тръмп са извършени допълнителни опити за убийство, докато същевременно се популяризират анти-LGBTQ, анти-трансджендър, анти-ваксинационни, расистки и ксенофобски възгледи.

Появата на тези профили в X съвпада с нажежаването на президентската надпревара за 2024 година между Харис и Тръмп, като спомените за чуждестранната намеса в изборите през 2016 година все още са свежи в колективната памет на Америка. След победата на Тръмп през 2016 г. се появи дебат за ролята на руските „тролове“, които помагаха на Тръмп да спечели, разпространявайки дезинформация и послания, насочени към разделение на електората в социалните мрежи като Facebook и тогавашния Twitter.

Осем години по-късно както политическият, така и дигиталният пейзаж изглеждат много различни. Тръмп стартира своя собствена социална медийна платформа, Truth Social, а технологичният милиардер Илон Мъск купи Twitter, възстановявайки акаунта на бившия президент. Двамата мъже се появиха заедно в неотдавнашен чат в X Spaces, обсъждайки изборите през 2024 г., като изразиха общото си презрение към основните медии. Мъск подчерта значението на неограничената свобода на словото онлайн, докато Тръмп направи поне 20 фалшиви твърдения, вариращи от имиграция до икономика, външна политика и рекорда на Харис.

Под ръководството на Мъск, X премахна много от механизмите и екипите, предназначени да предпазват от разпространението на лъжи и конспиративни теории на платформата. Европейската комисия разследва X от миналата година по обвинения, че не спазва знаковия Закон за цифровите услуги, който цели да предотврати вредни дейности онлайн и разпространението на дезинформация, като същевременно ограничава влиянието на социалните медии.

Законодателството е създадено, за да защити потребители като Недерлоф, но тя и други европейски инфлуенсърки, интервюирани от CNN, споделиха, че са срещнали затруднения при опитите си да накарат социалните платформи да предприемат действия, когато съобщават, че техните снимки се използват без тяхното съгласие или техните самоличности са откраднати, което отразява предизвикателствата пред прилагането на закона и подчертава нарастващата заплаха за телесната автономия на жените в онлайн пространството.

Факт срещу измислица?
За 32-годишната Недерлоф всеки ден е наситен със задачи. През седмицата времето ѝ е заето с четири неща: шестгодишния ѝ син, кучето ѝ Лу, основната ѝ работа във фирма в близкия Люксембург и допълнителната ѝ дейност като инфлуенсърка в Instagram.

Докато вървеше по криволичещите пътища близо до дома си в Трир с кучето си, Недерлоф разказа на CNN как е решила да стане инфлуенсърка. „Цената на живота – трудна е. И всичко, което искам, е синът ми да има по-добро бъдеще,“ сподели тя, добавяйки, че се надява споделянето на снимки на себе си в Instagram да доведе до повече предложения за моделиране. Това желание за повече видимост я е подтикнало да започне да споделя внимателно подбрани свои фотографии. Сега тя има над 74 000 последователи в платформата, която е собственост на Meta. CNN се свърза с Meta за коментар относно проблема с неразрешеното използване на изображения от платформата.

Но с нарастващия ѝ обхват се увеличиха и фалшивите профили на различни платформи, използващи нейните снимки. „Не само че използваха моите снимки, но и на сина ми и кучето ми. Как можаха?“ Тя разказа на CNN, че един измамник е използвал снимки на нейното куче, за да събира пари за предполагаема операция за катаракта. „Аз съм обучен оптик – и това просто е безумие.“

Тя е опитвала да докладва фалшивите акаунти на платформите, но многократно е била разочарована, споделя Недерлоф. „Винаги казват, че няма достатъчно доказателства, че акаунтът е фалшив.“ Единственият път, когато е успяла да накара социална платформа да премахне профил, е бил, когато фотограф, неин приятел, който е направил снимките, заплашил да съди за нарушаване на авторските права.

Сред последователите на фалшивия про-Тръмп профил в X, който използва снимките на Недерлоф, е официалният X профил на републиканския сенатор Дъг Мастриано от Пенсилвания – ранен поддръжник на усилията на Тръмп да отмени резултатите от изборите през 2020 г. CNN се е свързал с офиса на Мастриано, но все още не е получил отговор.

По отношение на политическите послания в X акаунта, който използва нейните снимки, Недерлоф заяви: „Изобщо не ми пука за Тръмп.“

@cnn

European influencers have become the face of fake MAGA accounts against their will. Katie Polglase investigates the accounts on X identified by CNN and Centre for Information Resilience.

♬ original sound – CNN
Вижте истинските жени, чиито снимки са използвани във фалшиви профили, подкрепящи Тръмп.

Деми Марич, 27-годишна студентка по бизнес и инфлуенсърка в Instagram, базирана в Амстердам, Нидерландия, е още една от жените, идентифицирани в разследването на CNN и CIR. Нейните снимки са били използвани от фалшив „MAGA“ профил в X под името Габриела и с потребителско име @queen0_gabriela.

Закрепеният туит на профила непрекъснато се променя: Един ден на върха на акаунта е закрепена снимка на Марич, седнала на маса в ресторант и държаща напитка, придружена от съобщение: „Ако подкрепяте RFK Jr, който се присъединява към нашето движение, искам да ви следвам! Надявам се всички патриоти да имат чудесен уикенд.“ На следващия ден, това е снимка на Марич в леглото й с надпис: „Лека нощ на всички, които ще гласуват за Тръмп през ноември! Ще се видим утре.“

Марич, която е израснала в южната част на Нидерландия и се преместила в столицата преди седем години, разказа пред CNN, че започнала да се фокусира върху присъствието си в Instagram през 2020 г., и оттогава многократно са крали нейните снимки. Един случай дори имал реални последици. Тя сподели, че е била въвлечена в дело в САЩ, след като един от нейните много имитатори измамил човек с пари, използвайки нейните снимки. „Чувствам се странно, че трябва да участвам в съдебен процес, въпреки че нямам нищо общо със случая,“ каза тя пред CNN.

Друг пост във фалшивия акаунт на Габриела декларира: „Ако подкрепяте Тръмп, искам да ви следвам“ – език, който е съвместим с публикациите на почти всички 56 фалшиви акаунта, анализирани от CNN и CIR. Според анализа, освен че използват едни и същи сценарии, акаунтите често ретуитват един друг, опитвайки се да усилят съобщенията.

„Като отвличат изображенията на инфлуенсърите, тези акаунти ясно осъзнават стойността на създаването на правдоподобна човешка персона, с която последователите могат да се свържат – те споделят снимки на жените на плажа, в кафене или докато се гримират,“ заяви Бенджамин Стрик, директор на разследванията в CIR, пред CNN. Но отвъд самата кражба на снимките, най-притеснително е начинът, по който изображенията са редактирани и манипулирани, добави той. „Някои от тези акаунти също така публикуват дезинформация и конспиративни теории – които в някои случаи събират хиляди гледания.“

Всички четири европейски жени, интервюирани от CNN във връзка с използването на техните изображения във фалшивите про-Тръмп X акаунти, казват, че имитацията е нарастващ проблем в социалните медии и че тенденцията има много реални последици: от вреда на репутацията до значителен емоционален и психологически стрес.

Нерия Телеруп Андерсен, 22-годишна инфлуенсърка и специалист по дигитален маркетинг от Копенхаген, Дания, чиито снимки се използват от фалшивия про-Тръмп акаунт @eva_maga1996, сподели пред CNN: „Чувствам се използвана, сякаш някой взема нещо от мен. Това е моят образ. Не искам хората да си мислят, че правя това, което понякога тези профили промотират.“

Камилла Броберг, 30-годишна инфлуенсърка в областта на модата и фитнеса от Копенхаген, също е разтревожена от потенциалната вреда на репутацията си. Тя започнала да публикува снимки от живота си в Instagram, за да се мотивира да се занимава с фитнес и оттогава е сътрудничила с фитнес марки. Тя настоява, че не е добре хората просто да крадат нейните снимки. Но това е точно това, с което обучената психологичка, която работи с младежи, се е сблъсквала през последните няколко години. Един път, разказа тя пред CNN, имитатор е взел снимка на нея в бански костюм и я е манипулирал да изглежда сякаш е гола. „Това беше най-лошото,“ каза тя пред CNN.

От миналата година, про-Тръмп акаунтът @Alinamaga33 в X последователно краде нейни снимки и ги публикува с про-републикански послания. „Никога не съм била в САЩ,“ каза Броберг, когато CNN ѝ представи резултатите от разследването.

Тези акаунти продължават да съществуват в X, въпреки че платформата ясно заявява в условията си за ползване: „Запазваме си правото да премахнем съдържание, което нарушава Споразумението с потребителите, включително например нарушения на авторски права или търговски марки или друго неправомерно използване на интелектуална собственост, имитация, незаконно поведение или тормоз.“ В политиката си за „м misleading и deceptive identities“ X казва: „Не може да се представяте за някой, който не съществува, за да заблудите другите относно това, кой сте или кого представлявате.“

Тогавашният президент Доналд Тръмп, вдясно, разговаря с изпълнителния директор на Tesla и SpaceX Илон Мъск в Белия дом във Вашингтон на 3 февруари 2017 г. Мъск официално придоби Twitter през октомври 2022 г. Еван Вучи/AP

Изникването на фалшивите акаунти, използващи снимките на европейски инфлуенсъри, съвпада с много публичната конфронтация между Илон Мъск и Тиери Бретон, комисар по вътрешния пазар на Европейския съюз, който многократно е поставял под въпрос спазването на X (бивш Twitter) на Закона на блока за цифрови услуги.

Законът цели да защити „потребителите и техните основни права онлайн, като поставя ясни и пропорционални правила.“ Според неговите разпоредби, онлайн платформите трябва да се уверят, че потребителите са ясно идентифицируеми, за да се намалят рисковете от заблуждаваща имитация, която може да навреди на индивидите или да подведе обществеността, и да се справят с имитацията.

В отворено писмо, публикувано в X на 12 август, само няколко часа преди Мъск да се срещне с Тръмп, Бретон го предупреди, че трябва да предотврати „амплификацията на вредно съдържание“ и да се съобразява с DSA, или да се сблъска с „мерки за временно изпълнение“. В отговор Мъск го тагна в GIF, на който пишеше: „Ч**й на собственото си лице.“

В интервю за CNN, Томас Регнье, говорител на Европейската комисия за цифрова икономика, изследвания и иновации, заяви, че в Европа „кражбата на нечия идентичност е забранена, не от DSA, а от правото на ЕС, международното право, така че тези акаунти (идентифицирани в разследването) биха могли потенциално да бъдат незаконни, незаконно поведение или незаконни акаунти, и това може да бъде взето предвид в текущите процедури, които имаме срещу X.“

Оркестрирана акция

Публикациите от тези акаунти, идентифицирани от CNN и CIR, често си приличат, като идентични или много подобни съобщения се препубликуват на различни платформи, което увеличава обхвата им и прави дезинформацията да изглежда по-разпространена, отколкото всъщност е. Този систематичен подход предполага оркестрирана опция за влияние върху избирателите, според експертите.

Но кой може да стои зад тази кампания?

Емили Хорн, бивша глобална ръководителка на комуникациите по политики в Twitter и бивш старши директор по пресата в Съвета за национална сигурност при администрацията на Байдън, каза, че тези акаунти имат белези, които биха могли да съвпадат с държавен актьор, въпреки че не можеше да потвърди връзка. „Това може да бъде държавен актьор. Нивото на сложност показва, че може да бъде всеки от враждебните държавни актьори, включително Русия, Иран и Китай,“ каза Хорн, която преди е разследвала фалшиви акаунти в X, тогава Twitter. „Знаем, че има много държавни актьори, които използват социалните медии, за да се опитат да разпространят кампании с дезинформация в навечерието на изборите през 2024 г.,” добави тя.

Фактът, че тези акаунти показват атрактивни млади жени в профилната снимка и се актуализират редовно с нови публикации, които подкрепят тази фалшива персона, сигнализира, че вероятно има „някаква устойчиво координирана дейност зад кулисите, защото това е трудно да се направи, и нивото на манипулация на индивидуални изображения е отново трудно за автоматизиране и поддържане непрекъснато,“ каза тя.

Фалшив X профил, използващ изображения на Нерия Телеруп Андерсен от Дания, е сред тези, идентифицирани от CNN/CIR като използващи откраднати изображения. Той има синя отметка, предназначена да сигнализира автентичен акаунт. Марк Барон/CNN

Бившата директорка по обществена политика на Facebook Кейти Харбат също изрази притеснения относно лесното разпространение на сините отметки в X, казвайки, че фактът, че „синята отметка може да бъде закупена от всеки, показва сериозни пропуски в системата им. И очевидно трябва да се попита защо. Моето предположение е, че това е резултат от значителното намаление на броя на хората, отговорни за доверието и безопасността.“

През декември 2022 г. X, преди известен като Twitter, разпусна съвета по доверието и безопасността, консултативен орган, събиращ над 100 души от външни експертни организации. Имейл от компанията до членовете на съвета гласи, че те „преоценяват как най-добре да включат външни прозорливи в работата по разработването на продуктите и политиките ни. Като част от този процес решихме, че съветът по доверието и безопасността не е най-добрата структура за това.“

Собственост над телата на жените

Но това, което е интересно, според Хорн и Харбат, е системната женомразия, която е довела до това, че такива профили печелят популярност в социалните медии.

„Публикациите с изображения на жени наистина привлекат по-висока ангажираност от част от целевата аудитория за този вид съдържание, особено млади и разочаровани мъже, които може да са по-политически склонни да взаимодействат с вида съдържание, който описвате,“ каза Хорн.

Откритията на CNN идват на фона на нарастваща дискусия между Камала Харис и Доналд Тръмп относно правата на жените.

След като стана номиниран кандидат за президент от Демократическата партия, Харис се позиционира като защитник на правата на жените, като кампанията й намеква за възстановяване на правото на аборт в отговор на решението на Върховния съд на САЩ да отмени Roe v. Wade. Междувременно кампанията на Тръмп се фокусира върху съобщения за „семейни ценности“ и „защита на ненаранените“, в опит да спечели евангелистки християни и други консервативни групи, които са ключови за неговата изборна стратегия – кампанията му е допълнително укрепена от подкрепата на Мъск.

В Триер, Германия, където борбата в САЩ за автономия на женските тела е направила неочаквано влизане, Нидерлоф – която е станала жертва на неправомерно използване на нейния образ за политическа пропаганда в далечна страна – се чуди дали някога ще има политики, които истински да я защитят онлайн.

„Всеки ден лицето ми и тялото ми, моите снимки, моята идентичност са откраднати, и това ме разгневява много. Това определено не съм аз, определено никога не съм била аз, и никога няма да бъда аз, и (хората) трябва да спрят да следват“ фалшивия акаунт.

Източник на новината: https://cnn.com/world

Абонирай се за инфлуенсър новини

Обещаваме да изпращаме само новини и информация за инфлуенсъри и брандове от България и света

Ние не спамим!

Оставете първия коментар

Тази статия може да ви хареса:
Keystars.com: новата българска платформа за лесни и бързи кампании с инфлуенсъри